Estiraments: sí o no?

  • Aquest tema està buit.
  • Autor
    Entrades
  • #2711

    Pucurull
    Participant

    .
    El dissabte vaig anar a una taula rodona organitzada per la Mitja Marató de Sitges el dia abans de la prova. (També hi eren alguns bons amics de Km0) El tema de la mateixa era “Com millorar el rendiment del corredor popular” i va resultar molt interessant per les coses que es van dir.

    Una d’elles la d’un dels ponents -un prestigiós especialista en fisioteràpia i professor d’universitat – que a la pregunta de si era millor estirar abans que després d’una cursa o un entrenament, va afirmar, rotundament, que ni abans ni després.

    No s’ha demostrat, va dir, que els estiraments exerceixin cap efecte positiu abans o després de córrer, i en canvi, poden ser molt nocius segons com es facin.

    Tots els assistents, sabedors del reconeixement del ponent, ens varem quedar perplexos. A mi em va semblar molt revolucionaria la teoria, després d’escoltar durant molts anys les recomanacions de la necessitat d’estirar, estirar, i estirar. Però ell ho tenia molt clar: no fa falta, deia; fins i tot pot ser contraproduent.

    Altra cosa és, va precisar, el necessari que és el realitzar un escalfament previ, i el refredament de després. Però va insistir que estirar un múscul no serveix per a escalfar-lo. Va matisar que els estiraments solament són útils si es realitzen després de córrer, passades unes hores.

    Alguna opinió referent a: estiraments sí o no?

    Pucu

    #25169

    Arctos
    Participant

    Bones,

    Primer de tot i a mode d’introducció a lo que diré, crec que en la societat de la DESinformació hi han massa webs, publicacions, hores de radio, tele etc que omplenar amb dades, opinions i demes histories. Així que qualsevol diu algo i tots a opinar i radicalitzar opinions per crear debat i audiències.

    En la simplicitat éstà el secret….o això crec jo.

    Dels estiraments he llegit alguna cosa, però al final he fet el meu propi estudi basat en la comoditat i lo que em funciona i he arribat a la conclusió de que:

    Escalfar és important, relaxar encara més i els estiraments, si els tinc que fer, els faig passada una estona (dutxa, menjar i descansar…els dos punts bàsics per assimilar l’esforç fet) que tot i que el múscul estigui fred amb precaució de no estirar massa fort em senta de maravella….. per mi una sessió d’estiraments està al voltant de 30 a 35 minuts concentrat en sentir els músculs que s’estiren i en un ambient relaxat.
    També he de dir que això és la teoria, la practica és que surto a córrer (als entrenos) just quan el podómetre s’activa (uns segons)i que acabada la sessió camino durant 3 o 4 minuts fins que les pulsacions em baxien a 100ppm i diria que al voltant del 40% dels dies no estiro.

    Salut

    #25172

    Arnau
    Participant

    Aqui n’hi ha per a tots els gustos i colors. Per començar podriem parlar del tipus d’estiraments que hi ha, amb funcions diverses. La teoria diu que amb uns s’augmenta el to muscular i amb els altres es disminueix.

    Per tant, la logica recomana fer un estirament actiu (contraccio del muscul antagonista per estirar l’agonista) abans o despres de l’escalfament (activació muscultendinosa) i despres de l’entrenament un estirament passiu (els classics, per dir-ho d’alguna manera) per baixar la tensio muscular.

    Passa alguna cosa si no s’estira? La resposta es NO. Sobrecarregues, contractures, rampes, ruptures…les patirem igualment, si. Saber si en tindrem mes o menys ja es mes complicat i aixo a dia d’avui, malauradament, ningu ho pot assegurar, ningu. No esta demostrat cientificament.

    Jo, per si de cas, seguire estirant.

    Salut i kms

    #25175

    Sime
    Superadministrador

    Crec que si estirem molt els musculs abans d’una cursa es pot perdre to muscular, pero de vegades noto que guanyo en flexibilitat i “soltura”, corro menys agarrotat.

    Quan acabo de córrer em costa estirar, pero si ho faig no estic tan garratibat l’endemà, i fins i tot em sembla que em recupero abans.

    Evidentment no deu de ser del tot contraindicat el fet de no estirar després d’una cursa perquè la majoria dels corredors no ho fa i a la setmana següent els tornem a trobar al peu del canó.

    El sistema que utilitza l’Arctos no el vec gens malament, pero també crec en la lógica que apunta el Redman, fer un estirament actiu abans o després de l’escalfament i després de l’entrenament un estirament passiu per baixar la tensio muscular, pot anar molt bé.

    Una curiositat, si algú te rampes enmig d’una competició, què ha de fer?
    Sempre he sentit dir que ha de parar i estirar.
    Però, no deia l’expert que no servien per res? :blink:

    #25180

    Enric
    Moderador

    Hola companys.

    Estic totalment d’ acord amb en Santi, sensacions. També amb en Redman, que no deixa de ser aplicar les sensacions en funció de la situació. Sime, no perquè la gent ho faci està ben fet. I alguns tipus d’ estirament poden ser agressius, sobre tot, post-esforç.

    El plantejament, Pucurull, pot esdevenir sorprenent, però no es nou en absolut. Crec que fa un parell d’ anys ja vam esmentar aquesta teoria en aquest foro.

    La relació rampes – estiraments es més complexa del que sembla, de fet la rampa molts cops ve donada per manca de electròlits i provoca la contracció , i l’ estirament fa que aquests es “nivellin” i que aquesta contracció involuntària s’ anul•li. Una altra opció per trencar una tetània es punxar amb una agulla en el lloc de la contracció, jo no ho faré però es una opció. Te poc a veure el tema dels estiraments com a eina de prevenció i millora del rendiment amb l’ aparició dels calambres i els estiraments normalment els anul•len.

    Els que vareu assistir al seu moment a la xerrada del Jonathan, ja vareu veure que els estiraments previs amb els seus grups eren molt més actius

    http://www.youtube.com/watch?v=tk05msJu5ec

    En tot cas, es objecte de discussió ja fa temps i… sensacions. Crec que es la millor opció.

    Força vida!!

    #25182

    baldato
    Participant

    Cuando pienso en esto de estirar siempre recuerdo allá por los años 80 un ciclista (velocista en pista) japonés que resulta que estiraba cuando casi nadie lo hacía. Además no se escondía, si no que lo hacía allí en medio de la “pelouse” ante todo el mundo. Además era un fiera, un montón de veces campeón en velocidad y casi imbatible en keirin. Aquello extraños ejercicios que realizaba eran calificados con términos semejantes al “show” “circo”… de Koichi Nakano, que era el nombre de este gran campeón.

    Resulta que 20 años más tarde, aquellos ejercicios “circenses” se han convertido en obligatorios hasta para los deportistas populares.

    Creo que son beneficiosos, pero no imprescindibles. No todo el mundo piensa así. Cuando estudiaba tenía un compañero de piso que de joven (muy joven, entonces teníamos 19 años) había sido velocista y saltador de longitud, que no tenía duda de que era mejor media hora de estiramientos que salir a correr media hora.

    Yo la verdad acabo estirando muy poco. La verdad es que llegas de trabajar, te disfrazas, marchas a correr, te duchas, gestión de ropa (sobre todo en invierno)… pues acabas estirando poco y a veces mal. Los de antes, un día oí que eran hasta perjudiciales; lo anoté rápido: como no salga con el gps y, mientras busca satélites, no note algun músculo un poco duro, nada. Después de correr hago la mayoría de los día TRES estiramientos, siempre los mismos, y creo que me va bien hacerlos, ya que si me los salto lo noto. Procuro hacerlos bien, pensando en lo que hago. Procuro hacerlos nada más parar, porque si los dejo para después de la ducha (esos días que llegas sudado y hace frío y tienes miedo al resfriado), al final no los hago.

    Lo que es curioso, y les pasa a muchos corredores que estiran cada día, es que después de una carrera nunca estiran. Me incluyo en el grupo, y si después te duele todo pero creo que es más por lo que fuerzas que por no estirar. Después descansas uno o dos día y no pasa casi nunca nada.

    Es verdad que cuando tienes una lesión y el fisio de turno te lee la cartilla una temporada estiras más.

    Me uno a la pregunta de Sime de qué hay que hacer ante calambres en una carrera. Hace poco pasé por ello y la verdad no supe que hacer; eso si, cualquier intento de estirar un poco se traducía rápidamente en un calambre en otro músculo :blink:

    Gracias hasta pronto

    #25184

    Sime
    Superadministrador

    Enric ha escrit:

    Quote:
    … Sime, no perquè la gent ho faci està ben fet. I alguns tipus d’estirament poden ser agressius, sobre tot, post-esforç.

    Enric, el que dic és que la gent normalment NO estira després d’una cursa i l’endemà no està tothom lesionat. Si està bé o no, jo no ho sé. Aixó us ho deixo als experts.

    L’explicació del tema rampes que dones és força interessant. Podries ampliar la informació? Ja veus que el Baldato també te els seus dubtes.

    Per la meva part també tiro de sensacions, pero procuro no tenir la sensació de ser una pedra ambulant :side: Acostumo a estirar després de córrer, quan ja he tornat a la calma, pero possiblement per aprofitar l’escalfament que suposa l’entrenament i per relaxar-me.

    Jo també vaig estar a la xerrada del Jonathan i crec recordar que el que apuntava era que els estiraments pre-cursa podien fer que perdessim el to muscular, que justament és l’efecte contrari que necessitem abans d’una activitat intensa. Per aixó proposava uns estiraments més dinàmics, que activin els diferents grups musculars que tenim que utilitzar.

    #25185

    kaiser
    Participant

    Enric, merci pel video, fins que no l’he vist no sabia què són els “estiraments actius”!

    Crec que tots voldríem una solució a les rampes en cursa, jo mateix vaig ser una rampa amb potes a Donostia :S sobretot estaria bé saber maneres de prevenir-les, a internet no he trobat gran cosa.

    Salut!

    #25188

    Enric
    Moderador

    Sime, estic totalment d’ acord amb tu, estirar o no i lesió no crec que estiguin relacionats.

    Sempre recordaré una retransmissió esportiva de fa molts anys, jo no imaginava que de tant en tant suaria al costat del riu amb malles i companys.
    Un tal Fabian Roncero anava primer, era la marató de Rotterdam. Jo al•lucinava. Estava corrent molt, pero molt per sota del record del mon. Un ritme bestial i el comentarista no n’ era conscient, no deia res del temps. A falta de dos o tres kilòmetres, s’ atura de sobte. Els isquios amb un calambre de por. Estira, estira i torna a començar. Més endavant torna a parar un parell de cops. Repeteix i acaba en un ritme per suportar el dolor. He buscat per Internet i penjo el primer que he trobat, no he trobat res a iutuf.

    “Fabián se situaba en la línea de salida del Marathon de Rotterdam con el firme propósito de atentar contra el récord del mundo (2h.06′:50″ RM), vigente desde 10 años antes. Después de correr casi toda la carrera a ritmo claramente inferior a ese registro, la prueba adquirió tintes dramáticos cuando, ya en solitario, Roncero se ve obligado a detenerse temporalmente en el kilómetro 39 a causa de problemas musculares. En el kilómetro siguiente, dos nuevas paradas dan al traste con el ambiciosio propósito del madrileño. No obstante, Fabián ha realizado una gran marca de 2h.07′:26″, nuevo récord nacional.”

    La seva imatge estirant per mi va ser impactant perquè un atleta amb el record del mon de – marató! – a la butxaca, acabava de ser vençut per una mena de lesió, diguem, vulgar. 2h.07’26” amb 3 aturades per estirar.

    Per prevenció, busca a internet: hidratar, masajito, sodi, potasi, sals, electròlits, descans, treball muscular compensat agonista- antagonista, córrer sobre superfícies habituals, es possible que trobis alguna resposta, això son idees sense pensar-hi massa.

    O sigui, jo diria estirant.

    #25201

    Luigi
    Participant
    Quote:
    Enric ha escrit:

    Els que vareu assistir al seu moment a la xerrada del Jonathan, ja vareu veure que els estiraments previs amb els seus grups eren molt més actius

    http://www.youtube.com/watch?v=tk05msJu5ec

    En tot cas, es objecte de discussió ja fa temps i… sensacions. Crec que es la millor opció.

    Mirant el vídeo sobre els estiraments actius m’he adonat que, de fet, és cert que la transgressió sobre els estiraments ja existia. Fins i tot, arribant a uns límits insospitats. Per aquestes terres ibèriques fa anys que un gran trainer aconsella en aquest sentit.

    No sé si tenen utilitat atlètica o no, però ajuden a portar millor la cursa de la vida…

    http://www.youtube.com/watch?v=Vzwc8t3DDeI

    Estiraments actius: volume off
    Estiraments facials: volume on

    #25211

    Karri
    Participant

    Luigi ha escrit:

    Quote:
    Per aquestes terres ibèriques fa anys que un gran trainer aconsella en aquest sentit.

    No sé si tenen utilitat atlètica o no, però ajuden a portar millor la cursa de la vida…

    http://www.youtube.com/watch?v=Vzwc8t3DDeI

    Estiraments actius: volume off
    Estiraments facials: volume on

    Això si que són estiraments actius… Estic pensant de demanar-li un pla d’entrenament personalitzat…:laugh: :laugh: :laugh:

    #25281

    Tinc la sort de treballar i pràcticar en aquest món de l’esport i més concret amb l’atletisme.
    Per estudiïs i experiència els estiraments són necessaris però no impresindibles si un dia no ho fas. (sobretot el dia de competició k es quan més sobrecarregues la musculatura i tindries k fer-los)
    La pregunta està clara perque serveix estirar?
    Si el k fas es estira les fibres (actina i la miosina) i irrigar més el múscul (amb colagen, endorfines…) serà bó per al múscul dp d’una activitat física k li faltarà “beure” dp del esforç fet. Es com quan acabes de correr vas a beure, el múscul tb necessita beure. Si vols no fa falta beure al arribar però com més passa el temps la boca set fa seca. El múscul igual.
    Faig massatge tailandès a base d’estiraments, tinc bastanta gent k els hi va super be. Gent k a fet esport tota la vida no estirava quan acabava de fer esport, ara amb 50 anys volen k els faci estirament per trobar-se millor i hem diuen k ojala haguessin estirat quan feien esport ara no estarien així.
    Atletes en actiu els hi va molt be ja sigui per evitar lesions a la llarga com perdre una mica el to múscular per entrenar més fort. Aquest tipus de massatge els atletes nord-americans se’l fan com part del seu entrenament.
    Podriam dir moltissim més coses però crec k s’ha dit moltes per aqui. Espero k hi hagin més debats d’aquest per aquí

    #25284

    Jordi Codony
    Participant

    Que tal amics?.
    El que em sembla que no ha d’anar massa bé, són aquests estiraments que fan alguns a base de repeticions ràpides.
    Crec que estirar amb calma, sense forçar la postura, sentint fins i tot plaer, com fent una sessió de ioga és molt beneficiós.

    #25288

    Arctos
    Participant

    JORDI CODONY ha escrit:

    Quote:
    Que tal amics?.
    El que em sembla que no ha d’anar massa bé, són aquests estiraments que fan alguns a base de repeticions ràpides.
    Crec que estirar amb calma, sense forçar la postura, sentint fins i tot plaer, com fent una sessió de ioga és molt beneficiós.

    Mola raó tens JORDI CODONY. quan veig a la canalització gent estirant a base de rebots em fan mal a mi els músculs :blush: .
    Una vegada vaig parar amb tota la bona voluntad d’explicar a un senyor que era millor fer-ho d’un altra manera i em va dir – A mi me vas a explicar como se estira- Jo vaig continuar sense dir res més :huh:

    Salut

    #25292

    Enric
    Moderador

    Hola rodadors!

    Jordi, Arctos, si d’ alguna cosa no hi ha gaires dubtes en el tema dels estiraments, és de l’ absurd d’ aquest tipus de pràctica. Alhora que provoques una contracció de l’ estructura en la primera flexió- estirament, tornes a estirar mentre es genera una contracció que tu has provocat. O sigui estires i contraus al mateix temps. No te cap sentit, ni efecte i si té perill.

    Força vida i… que l’ estirem força!

S'està mostrant 15 entrades - de la 1 a la 15 (d'un total de 15)

Heu d'iniciar sessió per repondre a aquest tema.