Aquest any, a KM0 Ponent, volem introduir a la 11a Marxa del Segrià el recent moviment popular, iniciat a Suècia, que rep el nom de “PLOGGING” amb l’ajuda de la jove ONG OSMON.
Molts membres de KM0 Ponent estàvem assabentats d’aquest nou corrent i ens va motivar a crear un nou repte que, com sempre, faci millorar l’entorn de Lleida i rodalies, que tant ens estimem, i alhora integrar-ho amb la nostra gran passió: CÓRRER per camins i senders.
Que és el “PLOGGING”?
Vés per on, el meu primer contacte amb el “PLOGGING” va ésser com a seguidor de xarxes socials d’esportistes.
Era l’Abril del 2018 i m’apareix a l’Instagram de Tess Forsberg, cunyada d’en Kilian Jornet, una imatge que em va obrir l’interès.
Què tenia d’especial la foto entre les milers de fotografies diàries que hi ha a INSTAGRAM?
Doncs que feia difusió d’una curiosa pràctica que estava implantant-se entre els corredors populars suecs: El PLOGGING
https://www.instagram.com/p/BhHmt85BKjk/
La imatge mostrava la germana de la corredora Emelie Forsberg en una sessió trotant i ... AMB UN BOSSA DE BROSSA.
La curiositat va fer voler-ne saber més. Pel que explicava era un moviment popular on participava i enllaçat a la seva entrada em trobo amb l’origen de tot plegat: Erik Ahlström.
Erik Ahlström
Erik Ahlström és un veterà corredor de muntanya amant de la natura que pels voltants del 2016 decideix iniciar un projecte al que li donarà el nom compost PLOGGING, com a resultat d’unir:
- La paraula anglesa -> JOGGING = Córrer a ritme suau
+
- La paraula sueca -> PLOCKA UPP = Recollir del terra
Quin n’és l’objectiu principal? Doncs ens recorda molt l’epitafi que va proclamar el fundador del moviment escolta, Robert Baden Powell, i que, allà on anem els antics escoltes sempre recordem, “Deixa-ho tot millor de com ho vas trobar”
Així doncs, amb l’objectiu de millorar el nostre entorn immediat, Erik Ahlström va combinar diferents idees positives que hi ha actualment en el nostre entorn:
- Interès per la pràctica saludable de l’esport.
- Consciència creixent per intervenir en el respecte i millora de l’entorn natural.
- Inquietud de formar part d’un projecte social integrador.
- Connexió mundial a través de les xarxes socials entre col·lectius allunyats en la distància però propers en valors.
El projecte és engrescador ja que gràficament té molta potència de difusió amb una adequada estratègia de difusió per les xarxes Facebook, Youtube i Instagram.
En aquestes xarxes els corredors-recollidors fan bandera i demostren als quatre vents quines proeses assoleixen en cada sortida en grup de diferents maneres:
- Imatges impactants d’abans i després
- Imatges de grups somrients de recol·lectors amb les col·lectes, a més gran millor.
Alguns defensors del plogging més esportiu defensen que l’activitat tingui un quilometratge d’entre 8-10 quilòmetres amb mitjana intensitat i rapidesa i combinada amb una quantitat de seqüències de moviments necessaris per a la recollida. En aquest darrer sentit, per exemple les sentadilles per recollir la brossa del terra i accedir a la brossa menys accessible pensen que podria ajudar a millorar l’estat físic dels practicants.
En el Plogging, l’esforç deixa d'anar dirigit a la projecció individual d'auto-superació per centrar-se en un objectiu comú, de millora col·lectiva del nostre entorn on vivim i entrenem.
Aquest 2019 arranquen amb força diversos esdeveniments relacionats amb el plogging com són el d'Eivissa (https://www.ibizasostenible.com/portfolio/ibiza-plogging/), l'eco-marxa de la Costa Brava (http://www.calonge-santantoni.cat/ca/node/2674) o la marxa popular del Segrià.
La marxa popular del Segrià i el plogging
Enguany volem introduir el plogging a la 11a marxa popular del Segrià. La iniciativa estarà coordinada per OSMON (https://www.osmonong.org/) una ONG solidària dedicada a la recuperació mediambiental de Lleida. OSMON disposarà d'una carpa a la zona d'arribada i seran els encarregats de fer la recollida final de la brossa i la difussió de l'activitat.
Per part de Km0 Ponent, els companys Arnau Feixas i David Fargas seran els encarregats de vetllar pel bon funcionament de l'activitat al llarg de la jornada. D'entrada, convidem a tots els inscrits i les inscrites que faran la marxa, a participar d'aquesta activitat, per la qual cosa us donarem una armilla, una bossa d'escombraries i uns guants de nitril (no contenen al·lèrgens). Es tracta de recollir tota la brossa que trobem SENSE SORTIR DEL CAMÍ. L'objectiu és deixar-ho més net del que ho hem trobat. Un cop la bossa estigui plena, la podrem lliurar als companys dels avituallaments o bé a la zona d'arribada, a la carpa d'OSMON.
D'altra banda, us convidem a fer fotografies per demostrar els avantatges d'aquesta actitvitat tot fent ús del hashtag següent:
#ploggingmarxadelsegrià
El dissabte 06/04, quan recolliu les acreditacions, tindreu voluntaris que us explicaran l'activitat i si us interessa us afegiran al grup de "plogging". Hi han places limitades afanyeu-vos.
Si no esteu inscrits, afanyeu-vos, us podeu inscriure a:
Dades d’interès:
- 2016 – Creació oficial del projecte PLOGGA per Erik Ahlström
- Hashtag: #plogging
- Pot practicar-se amb bicicleta i caminant.
- 100 Païssos en el projecte PLogging
- USA / Mèxic / Argentina / Costa Rica
- Europa: Suècia / Noruega / Finlàndia / França / Escòcia
- 000 practicants oficials de plogging
- En 30 minuts de plogging, vessant esportiva, 300 kcal.
- Altres pràctiques esportives respectuoses amb el medi ambient:
- Strawling (equivalent plogging en buceig)
- #Trashtag (fotos de millora d’un entorn degradat)
- Green gym movement (Treballadors lliures per millorar entorns singulars)
Enllaços:
Erik Ahlström (Instagram): https://www.instagram.com/erikahlstromsweden/?hl=es
https://www.instagram.com/p/BugTPrYhfgB/
Pàgina oficial PLOGGA (suec): https://plogga.se/
Pàgina oficial PLOGGA (Anglés): https://spark.adobe.com/page/i4iKpksF47Qkm/
Plogging España (Facebook): https://www.facebook.com/PloggingEspana/
Plogging Barcelona: https://www.facebook.com/groups/1518453794950618/
Plogging Girona: https://www.facebook.com/PloggingGirona/
Plogging NYC: https://www.meetup.com/es/Plogging-NYC/
Tess Forsberg (Instagram): https://www.instagram.com/p/BhHmt85BKjk/
Fonts:
(Video World Economic Forum : 4 tendències esportives amb consciència mediambiental)
(Blog correresdevalientes – El Mundo)
http://www.correresdevalientes.elmundo.es/vida-sana/plogging-el-running-ecosostenible
https://www.santacruzlimpia.info/index.php/blog/item/456-el-plogging-llega-a-espana
Espais Naturals de Ponent
https://www.espaisnaturalsdeponent.cat/ca/activitats/